Akupunktio

Akupunktio keskittyy tuki- ja liikuntaelinten kiputilojen hoitoon. Akupunktiota voidaan käyttää muun muassa seuraavien vaivojen hoitoon: Päänsärky ja migreeni, lihasten jäykkyys, noidannuoli ja iskias, hermosäryt ylä- ja alaraajoissa, nivelten kulumat, erilaiset jännetulehdukset, fibromyalgia sekä krooninen kipu.

Akupunktiota voidaan antaa yksittäisenä hoitona, mutta akupunktioon perehtyneet fysioterapeuttimme käyttävät usein akupunktiota yhdistettynä muuhun fysioterapiaan.

• Akupunktion vaikuttavuus perustuu elimistön kipuvälittäjäaineiden tuoton aktivoimiseen sekä hermoston rauhoittamiseen. Akupunktiossa aktivoidaan kehon oma paranemisprosessi ja tavoitteena on palata kivuttomana ja rentoutuneena normaaliin elämään. Kun kipu on saatu hoidettua, myös aktiiviseen fysioterapiaan palaaminen onnistuu nopeammin.
  • Akupunktiota suositellaan otettavaksi hoitosarjana, sillä reagoiminen hoitoon on yksilöllistä. Yleensä jo ensimmäisen kerran jälkeen asiakas saa hoidosta vasteen, mutta viidessä kerrassa varmuus hoidon tehokkuudesta tulee viimeistään esille.
  • Akupunktion vaikutus perustuu akupunktiopisteiden ärsytykseen neulalla, joka käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitysmekanismin. Akupunktiopisteet sijoittuvat niin kutsutuille meridiaaneille eli hermopäätteiden muodostamille radoille. Useimmat edellä mainitut meridiaanit kulkevat päästä jalkoihin, ja siksi esimerkiksi migreenissä voidaan neulottaa myös jalkaterässä olevia pisteitä. Neulottamisessa voidaan käyttää myös triggerpisteitä eli kipualueen kipupisteitä.
  • Perinteisten akupunktioneulojen vaikutusta voidaan tehostaa johtamalla neuloihin sähköä.